




Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem.
De serie werken, waarmee ik in 1992 afstudeerde, was een totale minimalisering van wat ik tot dan toe geleerd en nagestreefd had. Vanuit een brede basis waarin ik vele technieken en onderwerpen beheerste, eindigde het proces met een wit schilderij waarop in eerste instantie alleen een vierkant met in het midden een stip te zien waren. Een uit vele lagen opgebouwd schilderij werd bedekt met witte verf. In die natte verf trok ik met een vinger de lijnen van een vierkant en zocht het midden. Daarna herhaalde ik het ritueel met liniaal en driehoek en gaf met een gouden lijntje het zuivere vierkant en het wiskundige midden aan. Dit schilderij heeft mijn stijl voor de rest van mijn leven bepaald: de mengeling van het autonome ( de eerste krabbel) en het wetmatige (kritisch kijken en toepassen van schilderkunstige bagage). Dat de invloeden op mijn werk afkomstig zijn van Sigmar Polke, zoals hij omgaat met lijnolie en bladgoud, en van Mondriaan, zoals hij in geometrische vormen de essentie verbeeldt, mag opgevat worden als een synthese van de twee uitersten, die ze vertegenwoordigen. Van een studiereis naar Florence nam ik de fascinatie voor vierkante kloostertuinen mee, op Curaçao maakte ik verf van aarde (Terra cora, santu pretu) en het sap van de Aloë Vera. Niets van deze werken is bewaard gebleven.
Dichtregels, een werk met dichtregels van Lucebert, Rutger Kopland en Mischa de Vreede. En een variatie op Daniel Libeskinds naam van zijn landschapskunstwerk: “Polderland garden of love and fear”.
Vanaf 2000 woon en werk ik in mijn atelier “Kunst en meer” in Zeewolde in het nieuwe Flevoland, het land van ruimte, lucht en de Land-art van Daniel Libeskind, Marinus Boezem, Richard Serra, Piet Slegers, Robert Morris en Anthony Gormley. Een inspirerende omgeving. Er is iets met schaal; schaal verandering in de waarneming van het landschap. De polder is een schaal. Ik ben een schaal (wil mij vullen). Sindsdien exposeer ik met regelmaat in binnen- en buitenland en werk ik mee aan buitenprojecten – zie CV Er zijn opnamen gemaakt voor het programma “De ambassadeur van Flevoland”, uitgezonden op 1 maart 2008. (www.omroepflevoland.nl) Inspiratiebronnen: Literatuur, filosofie, een dichtregel, een liedtekst, een vage gedachte die verbeeld wenst te worden, ofwel: het leven en wat het me gebracht heeft.
De gelatene, naar het gelijknamige gedicht van J.C. Bloem, uitgegeven in de bundel “Ik heb van ’t leven vrijwel niets verwacht” bij Cees Duine Uitgever
Mijn manier van werken is in de loop van de jaren gegroeid naar een rustig afwachten: wat komt er uit de chaos (spontane vormen uit verf, materie, tekeningetjes) naar voren, wat vraagt aandacht, wat fascineert. Dat wordt het hoofdthema van het werk. Een schilderij krijgt daardoor een lange ontstaansgeschiedenis die zichtbaar is in de vele transparante kleurlagen. Deze intrinsieke gelaagdheid geeft letterlijk en figuurlijk verdieping aan het werk. Pas dan weet ik de titel. Het werk is opgenomen in particuliere collecties, naast de collectie van omroep Flevoland en het Original Art Collection- kunstvademecum. In kunsttijdschrift “Tableau” is opgenomen een foto van het schilderij “De gelatene” naar het gelijknamig gedicht van J.C. Bloem. Dit schilderij is opgenomen in de bundel; “Ik heb van het leven vrijwel niets verwacht” bij Cees Duine Uitgever, Giethoorn.
Terug naar het vierkant, en waarom het zo belangrijk voor me is gebleken. Omdat het gaat over de persoonlijke ruimte en over grenzen, die verlegd kunnen worden (onontbeerlijk voor de kunstenaar die nieuwe gebieden betreedt om nieuwe inhouden in nieuwe vormen te kunnen verbeelden) en die tegelijkertijd veiligheid kunnen bieden. Want die stip, dat ben ik. Of, zoals Milan Kundera het heeft uitgedrukt; “Er was maar zo weinig, zo oneindig weinig nodig om jezelf terug te vinden aan de andere kant van de grens waarvoorbij niets nog zin had: liefde, overtuigingen, geloof, geschiedenis. Het hele mysterie van het menselijk leven hing af van het feit dat het zich afspeelt in de onmiddellijke nabijheid van en zelfs in direct contact met die grens, dat het daarvan niet kilometers gescheiden is, maar nauwelijks een millimeter…” EN FRANCAIS: Bonjour, Je vous envoie ci-joint, à la demande de Gonny, la traduction en français du texte qu’elle m’a demandé de vous traduire. Gonny et moi, nous sommes amies de longue date! Nous vivons en Argentine, Johan et moi. Avec nous a émigré un beau tableau de Gonny (je vous en envoie une photo). J’admire beaucoup ce qu’elle fait, son enthousiasme et sa manière de travailler.
Een langwerpig doek met fantasiefiguren, destijds nog nat meegenomen, hangt nu in Buenos Aires, Argentinie
Veuillez agréer mes sentiments les meilleurs. Chantal BIOGRAPHIE Gonny Geurts kunstenmeer.nl Schepenveld 40 gonny@kunstenmeer.nl NL-3891 ZK Zeewolde (0031)(0)36-5234703 KVK[1] 52326837 BTW[2] NL111999339 Méthode de travail Le travail que j’ai présenté pour terminer mes études en 1992 était une réduction extrême de ce que j’avais appris et cherché à atteindre jusque là. Je maîtrisais les techniques et les sujets, le processus se terminait par une série de dessins minimes et d’une peinture. Blanc, carré, avec un point au milieu. J’ai étalé une couche de peinture blanche sur toute la surface d’une peinture constituée de plusieurs couches. Dans la peinture encore humide, j’ai tracé avec le doigt les lignes d’un carré, faisant un point au milieu. Puis j’ai répété ce rituel avec une règle et de l’encre dorée, faisant apparaître ainsi le carré et son centre dans leur pureté mathématique. Ce tableau a déterminé ma conception de l’art : C’est un mélange d’autonomie (le geste spontané) et de conformité aux règles de l’art (les indispensables structures de l’art de la peinture). Un thème qui se retrouve dans tout mon travail : La présence d’un “à première vue” et d’un “à seconde vue”. Que j’obtiens, dans les tableaux, en travaillant avec des transparents ou en réalisant une composition à partir de plusieurs thèmes. Dans les objets spatiaux, en faisant apparaître « à travers l’œuvre » la cohérence avec l’environnement à partir de plusieurs perspectives. Au fil des ans le travail est devenu une attente tranquille : que va-t-il sortir de mes mains – par la voie de mon inspiration (dans ma tête) -. Qu’est-ce qui demande de l’attention, qu’est-ce qui fascine. Cela devient le principal thème de mon travail. Les couches donnent de la profondeur. Ce n’est qu’alors que je trouve un titre. Retour vers le carré et sur la question de savoir pourquoi il s’est avéré si important pour moi. Parce qu’il s’agit d’espace personnel : de limites qui peuvent être déplacées (l’artiste pénètre dans de nouveaux domaines pour représenter de nouveaux contenus dans de nouvelles formes) tout en étant aptes à sécuriser. Car le point, c’est moi. Ou, comme l’a exprimé Milan Kundera : « Il suffisait de si peu, de si infiniment peu, pour se retrouver de l’autre côté de la frontière au-delà de laquelle rien n’avait de sens : l’amour, les convictions, la foi, l’Histoire. Tout le mystère de la vie humaine tenait au fait qu’elle se déroule à proximité immédiate et même au contact direct de cette frontière, qu’elle n’en est pas séparée par des kilomètres mais à peine par un millimètre… ». Sources d’Inspiration : La littérature, la philosophie, un vers, le texte d’une chanson, une vague pensée qui aspire à être représentée, ou bien : la vie et ce qui rend la vie intéressante. Le fait quemon travail ait subi les influences de Sigmar Polke et de sa manière de manier l’huile de lin et l’or en feuille, et de Mondrian et de sa manière de représenter l’essentiel dans les formes géométriques, peut être compris comme une synthèse des deux extrêmes qu’ils représentent. D’un voyage d’étude à Florence j’ai ramené la fascination pour les jardins de cloîtres carrés, au Curaçao j’ai fabriqué de la peinture avec de la terre et du suc d’Aloe vera. Depuis, j’expose régulièrement aux Pays-Bas et à l’étranger, participant à des Projets tels que : – Zeewolderwijds (art flottant) – Sporen[3] (land art, Art dans une réserve naturelle) – Projet Sartre (peindre en s’inspirant de Jean Paul Sartre) – Projet Rembrandt, (dans l’année de Rembrandt) (www.flevokunst.nl) – Nieuw Verleden[4] (www.nieuwverleden.info). – Art et concert à De Verbeelding (peindre sur la musique du Trio Bert vd Brink et le quatuor Matangi) – Buitenwerk[5], Galerie Achttien 88, Baarland, 2008 – Strippende kunstenaars, Dronten, 2008 – Land art Diessen 2008 – Pracht in de gracht[6], Zaltbommel 2009 – Zilver[7], Zeewolde 2009 – Land art Diessen 2010 – Frivoliteit in Crisistijd[8], Roden, 2010 – J.C. Bloem, galerie Duine- Rhee Giethoorn et Centre historique d’Overijssel (Historisch Centrum Overijssel) 2011 Des tournages ont été effectués pour la télévision pour le programme « L’ambassadeur du Flevoland », diffusé le 1er mars 2008 (www.omroepflevoland.nl, Uitzending gemist[9]) Membre de l’association des artistes du Flevoland (KVF), www.flevokunst.nl Un certain nombre de mes tableaux ont intégré des collections particulières et la collection de l’association de radiodiffusion Omroep Flevoland. Plusieurs tableaux ont paru dans diverses éditions : “Original Art Collection Kunstvademecum”, ISBN 90-809089-24 “Kunstboek[10]” jubileumexpositie[11] Galerie Donkersvoort, ISBN 978-90-812356-1-7 “Sauer Allgemeines Kunstlerlexicon”, ISBN 3-598-227-40 “Ik heb van het leven vrijwel niets verwacht[12]”, Éditions Duine, Giethoorn ISBN 978-90-7926-06-6 “Tableau Fine Arts Magazine” ISSN 0166-4492 [1] Chambre de commerce et d’industrie [2] TVA [3] Traces [4] Nouveau passé [5] Art en plein air [6] Merveille des canaux [7] Argent [8] Frivolité en temps de crise [9] Émission manquée [10] Livre d’art [11] Édition commémorative [12] « Je n’ai pour ainsi dire rien attendu de la vie »