Lendendoek 70×90, gemengde technieken op papier
Nieuw in 2019 “la Vie en rose “van Saskia Kruize met mijn “Kraanvogel
2014 Taro Aizu’s “My Fukushima” met mijn Takizakura op de omslag
Illustraties 2011: De gelatene, naar het gelijknamig gedicht van JC Bloem in “‘K heb van het leven vrijwel niets verwacht” Uitgever Cees Duine met gelijktijdige expositie in galerie Duine- Rhee, Giethoorn
Een heel nieuwe serie tekeningen zag het licht in de wintermaanden van 2014-2015 toen Maria de Beer mij vroeg illustraties te maken bij het boek “Heb ik AD(H)D?”
Uitgebracht in juni 2015
‘Lendendoeken’ en Stabat Mater-serie
De serie snelle schetsen in gewassen inkt van de modellen in lendendoeken is ontstaan als reactie op de streng-minimalistische afstudeerwerken in 1992 De hervonden vrijheid gaf deze sterk emotionele en spontane manier van werken een kans Er is een dubbele betekenis in het motief van de lendendoek; enerzijds is er de verwijzing naar lust, anderzijds naar lijden. Is het toeval dat deze beide gegevens ‘passie’ genoemd worden?
Bij de passie hoort ook het Stabat Mater thema. Het lijden van de moeder, de ‘Mater dolorosa’, gaf inspiratie voor het uitwerken van een drietal snelle schetsen. In dit geval heeft de muziek (Pergolesi) geholpen bij de uitwerking achteraf.
lendendoeken. Zoals in Chinese inktschilderingen de concentratie de boventoon voert, zo is het ook in deze serie “erop of eronder”, “perfect of prullenbak”.
