NIEUW VERLEDEN 2007 VLASTORENS www.nieuwverleden.info

2 wachttorens van in totaal 32 vlasrollen

4.4 m. hoog, 1,25 m doorsnee

Een fundering van grind, 2.60×2.60

weer bijna open plek na vlastorens

2013; na 6 jaar is de open cirkel weer bijna vrij
resten van vlastorens tussen de brandnetels
terug naar de natuur
verleden nieuw verleden

Het lange afstandswandelpad gaat vanaf de parkeerplaats aan de Vogelweg via de Knardijk en een bruggetje het bos in. Na een kwartiertje kom je op een open plek, waar het pad midden doorheen loopt. Een dubbele bomenrij vormt een halve cirkel, waarin je als het ware wordt binnengelaten

Mijn eerste associatie met die cirkel was: ”Dit is een oprijlaan geweest, van een lang verdwenen landhuis; alleen de bomen staan er nog. Hier hebben vast torens gestaan, die de toegangspoort vormden

Was het een toegankelijk landhuis of waren de torens de wachters waar je niet zomaar voorbij kwam?

In gedachten zag ik Efeze voor me, in het oude Turkije, waar zuilen en brokstukken doelloos in het landschap staan, geduldig wachtend op een reconstructie

 

Toen zag ik ze in de werkelijkheid: torens van vlasrollen in een boerenschuur. Prachtig van kleur (gebrande omber), structuur (sterk, hard, glanzend), imposant van formaat. Van 32 vlasrollen maakte ik 2 torens, die bij elkaar worden gehouden door onderlinge kruisverbindingen – de rest doet de zwaartekracht

 

jonge-vlasplanten-2009-gonny geurts

Jonge vlasplanten op ingezakte torens

'nieuw-verleden' dampende vlastorens, gonny geurts

Dampende vlastorens

 

Bovenin die vlasrollen zitten zaadbolletjes met lijnzaad, als een natuurlijk soort kapiteel, iets overhangend

Wat zal er gebeuren als dat lijnzaad eruit valt of waait? Zal er een vlasveld omheen ontstaan….’s zomers helder groen en blauw, in de herfst en winter omberbruin als de zuilen zelf? En zullen de torens zich staande houden in de loop van de tijd? De kunst mag “terug naar de natuur, binnen nu en 5 jaar..”

VERZAKT

verzakt

 

 

 

INGESTORT

Ingestort

 

 

 

 

 

 

 

 

Een bijzondere gedachte bij dit werk is dat vlas vroeger de basis vormde van kunstwerken, namelijk als drager van schilderijen (linnen) en als bindmiddel van pigmenten voor olieverf (lijnzaadolie). En hier, in het Knarbos, is het vlas in zijn meest elementaire vorm gebruikt, als naakt basismateriaal voor twee  torens, zich manifesterend in een landschapskunstwerk. Zo krijgt vlas een nieuw verleden